Iedereen met een bedrijf wil natuurlijk zo goed mogelijk gevonden worden door potentiële klanten of gasten. Of je nou een prachtig Italiaans restaurantje hebt, coachingstrajecten aanbiedt of schoolspullen verkoopt. Met alle miljoenen websites die tegenwoordig op het internet te vinden zijn, kan het erg lastig lijken om een hoge positie te behalen. Echter is het misschien niet zo lastig als je denkt. Met de kennis, ervaring en expertise van een zoekmachine marketing bureau staat jouw website namelijk binnen de kortste keren in de schijnwerpers van het internet! Hoe gaat dit dan precies in zijn werk? En wat kun je zelf eventueel al doen om de vindbaarheid van je website te vergroten? Lees alles in dit artikel!
De vindbaarheid van jouw website
Zoals je zelf hoogstwaarschijnlijk al weet, krijgt Google het elke keer weer voor elkaar om de meest relevante websites omhoog te laten komen in de zoekresultaten, nadat jij een bepaalde zoekopdracht hebt ingevoerd. Op topsnelheid worden alle relevante websites gerangschikt. Maar hoe werkt dat dan precies? De zoekmachine beoordeelt elke website op basis van talloze factoren. Deze factoren zijn op te delen in drie hoofdcategorieën: content, techniek en autoriteit. Waar content alles te maken heeft met de informatie die jij op je bezoekers over probeert te brengen, richt techniek zich op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Klinkt dit allemaal wel heel lastig? Een zoekmachine marketing bureau weet precies hoe ze dit klusje voor jou moeten klaren!
De drie pijlers van zoekmachineoptimalisatie
Content, techniek en autoriteit dus. Deze drie categorieën zijn super belangrijk wanneer je ervoor wilt zorgen dat je beter gevonden zal worden in Google. Zoals hierboven al benoemd, betreft content dus alle informatie die je met je bezoekers deelt. Of dit nu in de vorm van een tekst, afbeelding, video of audiobestand is. Dat maakt niet uit! Techniek heeft daarentegen weer te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zijn er bijvoorbeeld geen onnodige foutmeldingen en kunnen bezoekers makkelijk een aankoop doen? Als laatste speelt autoriteit ook een grote rol. De autoriteit zegt veel over de betrouwbaarheid van jouw website en wordt onder andere bepaald door de leeftijd van je domein en backlinks. Vandaar dat linkbuilding bijvoorbeeld een heel belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie is.
Zoekmachine optimalisatie
Wil je je vindbaarheid in Google vergroten? Dan is het belangrijk om jouw website zo SEO-proof mogelijk in te richten. SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie. Maar wat kun je zelf al doen met betrekking tot het optimaliseren van je website? Heb je verstand van het bouwen van websites? Probeer dan eens te kijken of je de laadsnelheid van je pagina’s kunt optimaliseren. Check eventuele foutmeldingen en zorg ervoor dat deze van je website verdwijnen. Ook kun je andere, betrouwbare websites vragen naar jouw website te linken. Hiermee laat je Google weten dat jouw website betrouwbaar is. Kom je er nou echt niet uit? Schakel dan een zoekmachine marketing bureau in!